ازن ژنراتور صنعتی

ازن ژنراتور صنعتی

ازن مولکول غیر آلی سه اتمی اکسیژن است که به شکل گاز در لایه ی بالایی جو زمین انباشته شده است و به عنوان لایه محافظی در مقابل اشعه زیان آور ماوراء بنفش خورشید شناخته می شود. در واقع این گاز زمانی تشکیل می گردد که مولکول های O2 توسط پرتوهای فرابنفش یا قوس الکتریکی به ۲ اتم اکسیژن مجزا تفکیک می شود. این اتم های آزاد اکسیژن می توانند در گروه های سه تایی ترکیب شده و ازن را به وجود آورند.

امروزه با توجه به پیشرفت روز افزون دانش و تکنولوژی، این گاز ناپایدار به عنوان قویترین اکسید کننده و ضدعفونی کننده شناخته شده است. از این رو از گاز ازن به جهت تصفیه آب کارخانه های آب معدنی، تصفیه و ضدعفونی کردن آب استخرهای شنا، گندزدایی فاضلاب و پساب های صنعتی (فاضلاب پتروشیمی، فاضلاب بهداشتی و انسانی، پزشکی، آزمایشگاهی، نساجی، دامداری و…) مورد استفاده قرار می گیرد.

در واقع این گاز به دلیل ساختار ناپایداری که دارد، پس از انجام ضدعفونی و گذشت زمان کوتاه به اکسیژن تبدیل می شود. لذا باقی مانده ای بر جا نمی گذارد. این خصوصیت خارق العاده ازن موجب استفاده گسترده آن شده و ازن را در گروه ضدعفونی کننده های ارگانیک قرار داده است.



مکانیسم عملکرد ازن ژنراتور

مکانیسم عملکرد ازن زنراتور براساس خاصیت اکسیدکنندگی ازن است. این مولکول های ناپایدار خاصیت اکسید کنندگی قوی دارند و دیگر مولکول ها را اکسید میکنند. این ویژگی ازن باعث شده که از آن به عنوان ماده‌ای برای تصفیه در زمینه‌های مختلفی چون تصفیه فاضلاب شهری، تهیه آب آشامیدنی، صنایع غذایی، صنایع کاغذ و نساجی استفاده شود. مهم­ترین فایده ازن ویژگی تمیز بودن آن است، زیرا مواد را اکسید می‌کند بطوریکه تقریبا محصول جانبی تولید نمی‌کند. از طرفی ازن دارای بوی قابل تشخیصی است و از این رو غلظت‌های خیلی کم آن نیز قابل درک است و این باعث ایمنی کارکرد با ازن می‌شود.ازن می‌تواند بو و میکروارگانیسم‌ هایی چون ویروس، قارچ و باکتری را اکسید و ازبین ببرد.

روند پاکسازی و و تصفیه آب با استفاده از دستگاه ازن ژنراتور:

ترکیبات آلی موجود در آب که سبب ایجاد رنگ، بو و مزه می شوند توسط خاصیت اکسید کنندگی بالای ازن از بین میروند. همچنین ازن قادر است پاتوژن های بیماری زای موجود در آب را در آن واحد نابود نماید. ظرفیت گندزدایی آب با ازن ژنراتور به مقدار ازن اضافه شده در آب بسیار وابسته است. اما برخلاف کلر گندزدایی با ازن ژنراتور وابستگی زیادی به طول مدت زمان باقیماندن در آب ندارد. در صورتی که از دستگاه ازن ژنراتور و کلر هم زمان در استخر استفاده شود سبب کاهش مصرف کلر تا 80 در صد می شود.

عمده ترين كاربرد دستگاه هاي ازن ژنراتور:

تصفيه آب كارخانه هاي آب معدني، آب آشاميدني، نوشابه ، دوغ و انواع نوشيدني‌ها

تصفيه و ضد عفونی آب استخرهاي شنا

گندزدايي فاضلاب و پساب‌هاي صنعتي

گند زدايي آب مصرفي صنايع شيميايي، پتروشیمی، کاغذسازی، نساجی ، رنگبری و...

گندزدايي آب مصرفي واحدهاي پزشكي و آزمايشگاهي

تصفیه آب کشاورزی، دامپروری و پرورش ماهی

حذف جلبک های سبز-آبی ، جلبک های سبز ، دیاتومه ها ، فلاژله های رنگی

مزایای استفاده از گاز ازن

·         گند زدایی بسیار بالا نسبت به کلر

·         گاز ازن آلودگی ایجاد نمیکند

·         با تزریق ازن شفافیت آب بیشتر میشود

·         گاز ازن سبب از بین رفتن آلودگی های ثانویه میگردد

·         کنترل طعم، بو و حذف آهن و منگنز

·         تاثیر گذاری بسیار سریع تر نسبت به فرایند کلر زنی

·         قدرت اکسید کنندگی بالاتر نسبت به کلر

معایب استفاده از دستگاه ازن ژنراتور صنعتی

·         هزینه سرمایه گذاری بالاتر نسبت به دستگاه UV و پکیج کلر زن

·         بعد از تزریق ازن در آب می بایست ماندگاری در حدود 30 دقیقه داشته باشد 

برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت ازن استریل مراجعه نمایید.

Comments